המעבר בין ביה”ס היסודי לחטיבה

עם סיום כיתה ו’ תם בית הספר היסודי והתלמיד עובר ללמוד בחטיבת ביניים המכילה את כיתות ז’- ט’. תלמיד החווה את המעבר מבית הספר היסודי לחטיבת הביניים נחשף לשינויים רבים כתוצאה מן המעבר בתוכם מורים חדשים, ציפיות חדשות, חברים חדשים ויחסי מורה-תלמיד שונים.
המעבר הוא ממסגרת לימודים קטנה לגדולה יותר, מאווירה מוכרת ובטוחה למשהו שהילד אינו מכיר, בדרך כלל גם במבנה אחר ושונה.

יתרה מכך, התלמיד שהיה הגדול בבית הספר היסודי, מוצא את עצמו שוב קטן בין גדולים. נוסף לזאת, בחטיבת הביניים דרישות הלימודים עולות, על התלמיד להסתגל לשיטת דירוג ציונים חדשה ולתחרות גוברת בין התלמידים, מצב אשר היה במינון נמוך יותר ביסודי.
כל השינויים הללו מתרחשים בגיל ההתבגרות, בו יש הרבה שינויים פיזיים ורגשיים. לא פעם הילד נדרש, ברמה האישית, להעריך את עצמו מחדש. בתקופה זו המתבגר נוהג לשים את עצמו במרכז והביקורתיות שלו כלפי עצמו והסביבה גדלה.

המעבר לחטיבה מביא את התלמיד להסתגל לשינויים שונים, דבר שיכול להשפיע על הישגיו הלימודיים והשתלבותו החברתית.
יחד עם זאת, ככל שהילד יהיה מצויד במשאבים נפשיים רבים יותר על ידי תמיכה משפחתית, חברתית ולימודית, כך תפחת פגיעותו בעת המעבר.

יש לשים לב עם סיום כיתה ו’ כי ילדכם מוכן למעבר, אפשר לשוחח איתו על הציפיות והחששות ולתת לו עצות להשתלבות. כמו כן, כדאי להיות מודעים לרמה הלימודית שלו, ואם נראה כי הוא מתקשה במספר תחומים, אפשר לחזק אותו על ידי שיעורים פרטיים עם סיום בית הספר היסודי, בחופש בין היסודי לחטיבה ובתחילת החטיבה לפחות.


אתרים נוספים באותו תחום

Call Now Button