הכנה לכיתה א’

תקופת המעבר מהגן לבית הספר הינה תקופה מורכבת ומהווה ציון דרך משמעותי בחיי הילד ומשפחתו. המעבר ממסגרת הגן למסגרת בית הספר הוא מעין מעבר לבגרות ומצופה מהילד להפוך מילד גן ש”רק משחק” לילד בוגר אשר מסוגל להתמודד עם דרישות המערכת.
אומנם מקובל בשנים האחרונות שבגן החובה נעשית הכנה רבה לקראת כיתה א’- אך עדיין המסגרת שונה, הדרישות מן הילד גדולות יותר וההתרגשות לקראת העלייה לכיתה א’ רבה.

כדי שהילד יוכל להשתלב בצורה טובה במסגרת בית הספר, עליו להיות בעל יכולות התפתחותיות מסוימות בסיום הגן:

יכולת שפתית – כלומר, בעל יכולת לתאר תמונה במספר משפטים, לספר מקרה שקרה לו במשפטים אחדים, לתאר חפץ בצורה בסיסית (כף- כלי אוכל עם שקע לאכול מרק), לדעת לשייך חפצים לקטגוריות (רכבת זה כלי תחבורה, שולחן זה רהיט ). להכיר צבעים וגוונים, וצורות פחות שימושיות כמו גליל ואליפסה.
יכולת מוטורית – יכולת מוטורית גסה כמו דילוג, קפיצה על רגל אחת. יכולת מוטורית עדינה כגון גזירה במספריים, השחלת חרוזים על חוט, למתוח קו בין שתי נקודות, לאחוז עיפרון ולצבוע מבלי לצאת מהקווים.
יכולת קוגניטיבית – ידע עובדתי בסיסי על העולם, התמצאות במרחב, זיכרון שמיעתי, הילד צריך להיות מסוגל לחזור על חמש שש מילים שנאמרו לו, זיכרון חזותי שאומר שהוא יכול לזכור שישה פריטים אחרי שראה אותם למשך מספר שניות.

היכולת הקוגניטיבית מתבטאת גם במסוגלות לשבת, להקשיב ולהתרכז לפרקי זמן לא קצרים.

הילד שעולה לכיתה א’ ניצב בפני הלא ידוע מבחינות רבות ואף נמצא לעיתים במצב של חוסר וודאות. כדי להפחית את החרדה הנובעת מכך כדאי לבדוק עם הילד את רמת מוכנותו לקראת הלימודים. אם אתם ההורים חושבים כי “ארגז הכלים” איתו הוא אמור להצטייד לקראת כיתה א’ אינו מלא מספיק, מומלץ לקחת שיעורים פרטיים לשם הכנתו, ועל ידי זה לסייע לו להגיע עם בסיס יציב עליו יבנה את יכולתו הלימודית במהלך שנות לימודיו בבית הספר.


אתרים נוספים באותו תחום

Call Now Button